شایق کندیمیز

وب سايت روستای شایق در شهرستان سرعین ، استان اردبیل

معناي لغوي كلمه اردبيل

     برخي از محققين اردبيل را يك شهر كهن و تاريخي مي دانند و وجود آنرا پيش از زرتشت به‌حساب مي‌آورند. . به عقيده اين عده لفظ اردبيل در اصل  آرتاويل  بود , كه از دو جزء  آرتا  يعني مقدس و ويل يعني شهر تركيب يافته است . وبدين عبارت اردبيل شهر مقدّسي  بود كه احياناً رشد و تكوين  اوليه كيش زرتشت در آن صورت گرفت . كاظم رجوي  از شعراي عصر ما چكامه بلندي در اين باره سروده است :

           آرت ويل باستاني كَنزَق ديرين بود                        اردبيل و گَنزه حالاي آذربايجان

          معني آرتا مقدس معني ويل است شهر                  در زبان كهنه شيواي آذربايجان

          چون مقدس بود اين شهر از زمان زردهشت             آن گرامي بخرد داناي آذربايجان

          آرت ويل وگنزق پيشين زماني بوده اند                     پايتخت قسمت بالاي آذربايجان

مرحوم  سيد جمال الدين صفوي  , طي مقاله اي و از صاحب حدودالعالم  گفته است : (  اردويل  از دو كلمه اَرد  و  ويل  تشكيل شده است كه ارد  نام بيست و پنجم از هر ماه و نيز نام يكي از فرشتگان زرتشتي است  و به معني قانوني ومقدس و متشرع  مي‌باشد . چنانكه در كلمات  اَرديبهشت  , اَردشير  و  اَرداويراف آمده و  ويل  كه ريشه بسيار كهن آريايي دارد وهنوز هم در زبانهاي اروپايي استعمال مي‌شود به معني  شهر  است ,  لذا اردبيل با تحريف از  ارد ويل  به معني شهر مقدس خواهد بود .

از : سلطان ساوالان

برچسب‌ها: استان اردبیل, پیشینه تاریخی استان اردبیل
+ نوشته شده در  یکشنبه 31 مرداد1389ساعت 14:39  توسط پرویز ستوده شایق  | 

حاج سخاوت فرزانه

                           زنده یاد حاج سخاوت فرزانه(بزرگ طایفه بدل لی در روستای شایق )
متولد 1310هجری شمسی وفرزند مرحوم حاج محمّد حسن فرزانه ومرحومه خانم مشهدی نبات سرمدی ازطایفه حسین لی می باشد .(این برزگمرد درتاریخ  1366/4/1به رحمت الهی رفته است)
مرحوم حاج محمّد حسن وحاج بابا فرزانه وخانم آغابیگم فرزانه فرزندان کربلای بدل می باشند .که حاج بابا بزرگتر بوده ودارای دوفرزند دختر بنامهای 1- نبات خانم 2- بالا خانم ویک فرزند پسر بنام حاج عباد الله فرزانه می باشد .
حاج محمّد حسن دارای 3فرزند پسر بنامهای :1-حاج سخاوت فرزانه 2- توضیح آقافرزانه3-کربلای گل آقافرزانه ودارای 4فرزند دختر بنامهای :1-کشور خانم 2- ساری گل 3- گلزاده 4- گلتاج فرزانه 
حاج سخاوت فرزانه ریش سفید روستای شایق وروستاهای اطراف بوده است ودر خوش رفتاری وخوش اخلاقی وسعه صدر شهره عام وخاص بوده است ویک اخلاق حسنه ایی داشته اینکه درحل اختلاف قومی وخانواده ای فوق العاده فعّال وموثر بوده وصلح وسازش دادن میان مردم از کارهای اصلی وباارزش اوست .این بزرگوار قرآن سواد بوده ودررعایت حلال وحرام بسیار دقیق بوده است .
او مغازه خواربارفروشی داشته ودرکنار آن قصابی هم می کرده است .از ریش سفیدان بانفوذ وصاحب صبر وحوصله فراوان بوده ویکی از بزرگان شایق بوده است که دارای 7فرزند پسر بنامهای :1-حاج انعام 2- حاج شاپور 3- کربلای تازه خان 4-حاج کوچک خان 5-کربلای مقدّس 6-کربلای محمّد 7-خیام ودارای دودختر بنامهای :1- حاجیه خانم ناز 2-کربلای حافظه 
از کارهای شاخص این بزرگواران: 1- اهداءزمین حمّام عمومی شایق 2-اهداءزمین خانه بهداشت روستای شایق 
+ نوشته شده در  شنبه 30 مرداد1389ساعت 11:9  توسط اسد سیفیان  | 

خان ننه

خان ننه،هایاندا قالدین
بئله باشیوا دولانیم
نئجه من سنی ایتیردیم!
دا سنین تایین تاپیلماز

سن اولن گون،عمه گلدی
منی گتدی آیری کنده
من اوشاق، نه آنلایایدم؟
باشیمی قاتیب اوشاقلار
نئچه گون من اوردا قالدیم

قاییدیب گلنده، باخدیم
یئروی ییغیشدیریبلار
نه اوزون، و نه یئرین وار
«هانی خان ننم؟» سوروشدوم
دئدیلر کی: خان ننه نی
آپاریبلا کربلایه

کی شفاسین اوردان آلسین
سفری اوزون سفردیر
بیر ایکی ایل چکر گلینجه

نئجه آغلارام، یانیخلی
نئچه گون ائله چیغیردیم
که سسیم، سینم توتولدی

او، من اولماسام یانیندا
اوزی هئچ یره گئدنمز
بو سفر نولوبدی، من سیز
اوزی، تک قویوب گئدیبدی؟

هامیدان آجیغ ائدر کن
هامییا آجیخلی باخدیم
سونرا باشلادیم کی: من ده
گئدیرم اونون دالینجا

دئدیلر کی سنینکی تئزدیر
امامین مزاری اوستده
اوشاغی آپارماق اولماز
سن اوخی، قرآنی تئز چیخ
سن اونی چیخینجا بلکه
گله خان ننه سفردن

تله سیک، روانلاماقدا
اوخویوب قرآنی چیخدیم
کی یازیم سنه: گل ایندی
داها چیخمیشام قرآنی
منه سوقت آل گلنده
آما هر کاغذ یازاندا
آقامین گوزی دولاردی
سنده کی گلیپ چیخمادین
نئچه ایل بو انتظارلا
گونی، هفته نی سایاردیم
تا یاواش یاواش گوز آچدیم
آنلادیم کی سن، اولوبسن!

بیله بیلمز هنوزدا
اوره گیمده بیر ایتیک وار
گوزوم آختارار همیشه
نه یامان بو ایتیک لر

خان ننه جانم، نولیدی
سنی بیرده من تاپایدیم
او آیاقلار اوستده، بیرده
دوشه نیب بیر آغلایایدیم
قولی حلقه سالمیش ایپ تک
او آیاغی باغلیایدیم
کی داها گئدنمیه ایدین

گئجه لر یاتاندا، سن ده
منی قوینووا آلاردین
نئجه باغریوا باساردین
قولون اوسته گاه سالاردین

آخی دنیانی آتار کن
ایکیمیز شیرین یاتاردیق
یوخودا( لولئی)آتارکن
سنی من بلشدیرردیم
گئجه لی، سو قیزدیراردین
اوزیوی تمیزلیه ردین
گئنه ده منی اوپردین
هئچ منه آجیخلامازدین

ساواشان منه کیم اولسون
سن منه هاوادار دوراردین
منی، سن آنام دوینده
قاپیب آرادان چیخاردین

ائله ایستیلیک او ایستک
داها کیمسه ده اولورمی؟
اوره گیم دئییرکی: یوخ یوخ
او درین صفالی ایستک
منیم او عزیرلیگیم تک
سنیله گئدیپ، توکندی

خان ننه، اوزون ائییردین
کی: سنه بهشت ده، آلله
وئره جک نه ایستیورسن
بو سوزون یادیندا قالسین
منه قولینی وئریبسن

ائله بیر گونوم اولورسا
بیلیسن نه ایسترم من؟
سوزیمه درست قولاخ وئر:
« سن ایلن اوشاخلیق عهدین»

خان ننه آمان نولیدی
بیر اوشاخلیغی تاپایدیم
بیر ده من سنه چاتایدیم
سنیلن قوجاغلاشایدیم
سنیلن بیر آغلاشایدیم
یئنیدن اوشاق اولور کن
قوجاغوندا بیر یاتایدیم
ائله بیر بهشت اولورسا
داها من ئوز اللهیمدان
باشقا بیر شئی ایستمزدیم

+ نوشته شده در  جمعه 29 مرداد1389ساعت 22:5  توسط پرویز ستوده شایق  | 

بیوگرافی شاعر شهریار

شهریار به‌سال ۱۲۸۵ در شهر تبریز متولد شد. دوران کودکی را در روستای مادری‌اش -قیش‌قورشاق- و روستای پدری‌اش -خشگناب- در بخش تیکمه‌داش شهرستان بستان‌آباد در شرق استان آذربایجان شرقی سپری نمود. پدرش حاج میرآقا خشگنابی نام داشت که در تبریز وکیل بود. پس از پایان سیکل اول متوسطه در تبریز، در سال ۱۳۰۰ برای ادامهٔ تحصیل از تبریز عازم تهران شد و در مدرسهٔ دارالفنون تا سال ۱۳۰۳ و پس از آن در رشتهٔ پزشکی ادامهٔ تحصیل داد.

حدود شش ماه پیش از گرفتن مدرک دکتری به‌علت شکست عشقی و ناراحتی خیال و پیش‌آمدهای دیگر ترک تحصیل کرد. پس از سفری چهارساله به خراسان برای کار در ادارهٔ ثبت اسناد مشهد و نیشابور، شهریار به تهران بازگشت. در سال ۱۳۱۳ که شهریار در خراسان بود، پدرش حاج میرآقا خشگنابی درگذشت. او به‌سال ۱۳۱۵ در بانک کشاورزی استخدام و پس از مدتی به تبریز منتقل شد. دانشگاه تبریز شهریار را یکی از پاسداران شعر و ادب میهن خواند و عنوان دکترای افتخاری دانشکدهٔ ادبیات تبریز را نیز به وی اعطا نمود.

در سال‌های ۱۳۲۹ تا ۱۳۳۰ اثر مشهور خود -حیدربابایه سلام- را می‌سراید. گفته می‌شود که منظومهٔ حیدربابا به ۹۰ درصد از زبان‌های اتحاد جماهیر شوروی سوسیالیستی ترجمه و منتشر شده‌است. در تیر ۱۳۳۱ مادرش درمی‌گذرد. در مرداد ۱۳۳۲ به تبریز آمده و با یکی از بستگان خود به‌نام «  عزیزه عبدالخالقی » ازدواج می‌کند که حاصل این ازدواج سه فرزند -دو دختر به نام‌های شهرزاد و مریم و یک پسر به نام هادی- می‌شود.

شهریار پس از انقلاب ۱۳۵۷ شعرهایی در مدح نظام جمهوری اسلامی و مسئولین آن -از جمله روح‌الله خمینی، سید علی خامنه‌ای و اکبر هاشمی رفسنجانی- سرود که این اشعار پس از مرگ وی انتشار یافتند. وی در روزهای آخر عمر به‌دلیل بیماری در بیمارستان مهر تهران بستری شد و پس از مرگ در ۲۷ شهریور ۱۳۶۷ بنا به وصیت خود در مقبرة‌الشعرای تبریز مدفون گشت.

+ نوشته شده در  جمعه 29 مرداد1389ساعت 22:4  توسط پرویز ستوده شایق  | 

درخواست يك همكاسي در سرعين

چهارشنبه 27 مرداد1389 ساعت: 11:16 توسط:kiomars sefidi
man chanta hamkelasi az shayegh dashtam . dust drama azashun khabar begiram. man KIomars Sefidi hastam va dabirestaneh Sarein ba Hasanzade va mohebi va chanta az bache haye shahr shoma refigh budam khabari azashun nadram ageh khabari darin baram komment bezarin.

===============================================================

در خواست توسط كيومرث سفيدي

من چند تا همكلاسي از شايق داشتم . دوست دارم ازشون خبر بگيرم . من كيومرث سفيدي هستم و دبيرستان سرعين با حسن زاده و محبي و چند تا از بچه هاي شهر شما رفيق بودم خبري ازشون ندارم ،‌اگه خبري دارين برام كامنت (‌پيام ) بزارين

===============================================================
شايق كنديميز :
خوب پيام رو دريافت كرديد
اگه دوستان گرامي خبري دارن مي تونن به ايميل آقاي سيفيان يا بنده ارسال نمايند و يا در قسمت " نظر بدهيد " بنويسند ما عيناً آنرا در سايت شايق كنديميز قرار خواهيم داد .
منتظر هستيم
+ نوشته شده در  پنجشنبه 28 مرداد1389ساعت 8:53  توسط پرویز ستوده شایق  | 

بناهاي تاريخي و طبيعي اردبيل به روايت تصوير

تصاوير زير را در سايت مخابرات اردبيل ديدم ، اگر علاقمند به ديدن تصاوير از اردبيل هستيد روي عكس ها كليك كنيد


[اندازه 800 در 1153 ] 239034 بايت


[اندازه 800 در 600 ] 105774 بايت


[اندازه 800 در 600 ] 53601 بايت


[اندازه 800 در 1122 ] 134761 بايت


[اندازه 800 در 602 ] 65529 بايت


[اندازه 800 در 602 ] 101023 بايت


[اندازه 800 در 602 ] 81437 بايت


[اندازه 800 در 1065 ] 165481 بايت


[اندازه 800 در 600 ] 130927 بايت


[اندازه 800 در 600 ] 125679 بايت


[اندازه 800 در 600 ] 101416 بايت


[اندازه 800 در 600 ] 81468 بايت


[اندازه 800 در 600 ] 77597 بايت


[اندازه 800 در 600 ] 78738 بايت


[اندازه 800 در 559 ] 92183 بايت


[اندازه 800 در 600 ] 175103 بايت


[اندازه 800 در 1122 ] 134761 بايت


[اندازه 800 در 511 ] 59136 بايت


[اندازه 800 در 514 ] 79974 بايت


[اندازه 800 در 507 ] 61494 بايت


[اندازه 533 در 695 ] 54397 بايت

برچسب‌ها: استان اردبیل, پیشینه تاریخی استان اردبیل
+ نوشته شده در  چهارشنبه 27 مرداد1389ساعت 9:5  توسط پرویز ستوده شایق  | 

ازنظرات دوستان

توسط:جبرائیل فرهودی لاطران
با سلام و خسته نباشید
جناب آقای ستوده
وبللگی که شما در مورد روستای کله سر معرفی کردید روستای کله سر نمین می باشد 

آقای ابراهیمی در خصوص روستای کله سر و میمند شهرستان نیر درخواست دارند
امیدوارم که جسارت بنده را نادیده بگیرید.

بنام حضرت دوست 
باسلام ،طاعات وعبادات مورد قبول درگاه حق باد 
ازحسن نیت ودقّت وتوجه حضرتعالی به سایت خودتان کمال تشکر راداریم .

+ نوشته شده در  سه شنبه 26 مرداد1389ساعت 9:20  توسط اسد سیفیان  | 

زحمت بزرگ كردن فرزندان

     شايد بتوان گفت بزرگ كردن فرزند براي همسراني كه شوهران خود را در اوان جواني از دست داده اند يكي از دشوارترين مراحل زندگي باشد ، درك اين مسئله را كساني خواهد فهميد كه ساليان سال فرزندان خود را از موانع ريز و درشت روزگار به سلامت عبور داده باشند . براي مهاجرت و اسكان آنها خون دل خورده باشند و ...........
 همسر حاجي اللهقلي سيف اله زاده  يكي از همسران وفاداري است كه با وجود از دست دادن همسر خود در اوان جواني ، عمر با بركت خويش را براي بزرگ كردن فرزندان خود صرف نمود و يكي از بانواني است كه بايد حرمت و كرامت او را پاس داشت . درود و سلام خداوند بر آناني كه صبر پيشه كردند و در مقابل اتفاقات روزگار هم چنان راست قامت ايستاده اند .

نعمت سيف اله زاده و دخترش

+ نوشته شده در  سه شنبه 26 مرداد1389ساعت 9:12  توسط پرویز ستوده شایق  | 

بهشتی به نام جنگل فندقلوی اردبیل

با سلام ،
استان اردبيل مناطق ديدني بسياري داره كه اگه فرصت نكرديد سري به آنها بزنيد حتماً براي ديدن آنها برنامه ريزي نماييد ، همه جاي ايران سراي من است ، استان اردبيل با مردماني صميمي و مهمان دوست پذيراي شما در سفر به اين استان خواهد شد ، اگه به دنبال مكان هاي طبيعي متفاوت هستيد ما ديدار از استان اردبيل و روستاي اطراف آنرا برايتان پيشنهاد مي كنم . جنگل فندقلو يكي از اين مناطق ديدني است كه مي شود سفر خانوادگي و سبك براي اقامت در آنجا طراحي كرد .

بفرماييد ..........

  جنگل فندقلو در 25 كيلومتر شهر اردبيل و در 10كيلومتري جنوب شهر نمين قرار گرفته است . اين منطقه بخاطر داشتن جاذبه هاي منحصر به فرد جنگلي – مرتعي و گردنه زيباي حيران با جذابيتهاي طبيعي متنوع ، قابليتي بسيار ممتاز براي توسعه در صنعت اكوتوريسم دارد .

عرصه جنگلي فندقلو بخشي از جنگلهاي شرق استان اردبيل بشمار مي رود كه دنباله جنگلهاي نيمه گرمسيري استان گيلان مي باشد . اين جنگل در سطحي به طول تقريبي 25 كيلومتر پراكنده است و در شرق از روستاي خانقاه عليا در مسير جاده نمين آستارا شروع و با جهت شمال غربي – جنوب شـرقي در شـرق روستاي حـور خاتمـه مـي يابـد مختصات جغـرافيايـي آن َ 26 / ْ ‏‎38 و َ 12 / ‎ْ 38 عرض شمالي و طول شرقي است . جنگل فندقلو در سرتا سر گستردگي خود از جانب غرب به اراضي مزروعي و با فاصله كوتاهي به روستاهاي كوهپايه اي منتهي مي شود اين روستاها عبارتند از : خانقاه عليا – آرپاتپه – ننه كران – كله سر – كريم كندي – مهدي پستي – دورجين – آلاديزگه – گرم چشمه – نيارق – سوها – حور اين موقعيت باعث شده تا اين جنگل از راههاي مختلف قابل دسترسي باشد ولي راه اصلي آن كه آسفالت هم مي باشد از سه راهي جاده اردبيل – آستارا نزديكي شهر نمين منفك مي شود و به مركز تفريحي و توريستي كه داراي امكانات رفاهي كامل مي باشد وصل مي شود .
مساحت منطقه فندقلو 16 هزار هكتار مي باشد كه در حدود چهار هزار هكتار آن تحت پوشش عرصه هاي جنگلي قرار دارد و بقيه را مراتع تشكيل مي دهد .
منطقه كوهستاني و نوسان ارتفاع در محدوده عرصه هاي جنگلي كم و گستردگي آنها عموما بين رقوم ارتفاعي 1400 الي 1600 متر از سطح دريا مي باشد بلندترين نقطه ارتفاعي مربوط به كوه سنگر (محل تاسيسات و دكلهاي مخابراتي و صدا و سيما ) به ارتفاع 2120 متر از سطح دريا است دامنه انتشار گونه هاي جنگلي و تراكم آنها و نوع گونه غالب در نقاط مختلف متفاوت بوده و در مجموع 19 گونه جنگلي متعلق به 8 تيره و 17 جـنس در ايـن منطقه شناسايـي شده اند در بيـن انواع شناسايـي شده گونه هاي نادري نظير فندق ، ممرز ، راش ، بلوط ، بلند مازو ) و بيدمشك وجود دارد كه به ارزش منطقه مي افزايد .
در منطقه فندقلو حيواناتي نظير خرس قهوه اي و سمور و پرندگاني چون قرقاول ، كبك و عقاب طلايي يافت مي شود .
وجود پيست اسكي روي چمن كه براي برپايي اردوهاي تيم ملي روي چمن از آن استفاده مي شود . وجود قابليت فراوان براي توريسم ييلاقي از جمله قابليتهاي اين منطقه براي جذب توريست در كليه فصول سال است.


برچسب‌ها: استان اردبیل, گردشگری و ایرانگردی اردبیل
+ نوشته شده در  دوشنبه 25 مرداد1389ساعت 13:10  توسط پرویز ستوده شایق  | 

تغییر بافت فیزیکی روستای شایق

روستا دارای ویژگیهای خاص خودش رادارد که زیبایی آن باهیچ چیز دیگر قابل مقایسه وتوصیف نیست !داشتن دیوارهای خشت وگلی کوچه های پیچ درپیچ وآبروهای سنتی ،حصارهای سنگی ،باغات میوه وسپیدارتبریزی وسرو بلند قامت  وچمنهای طبیعی ومنظره های دیدنی وحیاطهای بزرگ وباحیوانات اهلی مثل سگ وگربه مرغ وجوجه وخروس وگاووگوسفند واسب والاغ  وتپه های بکر وراههای روستایی بین مزارع قشنگ وساده وخاکی که صفای دیگری دارد وازهرگونه دورنگی ها ومصنوعات بشری تقریبا"خارج است بادره های زیاد وساختمانهای گلی وچوبی و...که هویت روستا به این موضوعات گره خورده است اماّ با گذشت زمان زندگی پردردسر شهری به جامعه روستایی رسوخ پیدا می کند ویک نوع حسّ دنیاطلبی وراحت طلبی ومادّی بودن باخود بهمراه می آورد گرچه درابتدا دلربا وقشنگ ودوست داشتنی است اماّچه کنیم که  همه این را دوست می دارند وفکر برتر این است که درعین حال که به مدرنیزه کردن زندگی خود بیاندیشیم دراندیشه بهینه کردن سنّت های قدیمی وبازسازی فرهنگ ساخت وساز به شیوه فرهنگی منطقه هم باشیم .
یک ساخت وساز جدید که توسط آقای بهلول نقدی یان یکی ازاهالی محترم شایق که درتهران سکونت دارد درزادگاه خویش علاقمند به ساخت خانه بروش جدید شهری نموده است :
+ نوشته شده در  جمعه 22 مرداد1389ساعت 19:21  توسط اسد سیفیان  | 

ازنظرات دوستان

توسط:عقيل ابراهيمي كله سري ساكن گرگان
با سلام 
با عرض خسته نباشيد از سايتي كه تهيه كرده ايد تشكر مي كنم خواهشمند است مطالب و عكسهايي از روستاي كله سر و ميمند در اينجا بياوريد من برادر خانم آقاي اسد سيفيان هستم و از استان گلستان سايت شما را تماشا مي كنم.
با تشكر

باسلام وعرض ادب 
ضمن تشکرّاز شما به خاطر حضورتان در سایت شایق کندیمیز 
درفرصت مناسب انشا الله مطالبی درمورد روستاهای میمند وکله سردرسایت قرار خواهیم داد .
سلام بنده را هم پذیرا باشید
جناب آقای ابراهیم قبلا سایت روستای کله سر در پست زیر در سایت شایق کندیمیز معرفی شده است

http://shayeghkandimiz.blogfa.com/post-873.aspx

ممنون که دورادور پیگیر موضوعات روستای شایق در سایت شایق کندیمیز هستید
شاد و با نشاط باشید ................. ستوده


+ نوشته شده در  پنجشنبه 21 مرداد1389ساعت 19:55  توسط اسد سیفیان  | 

ماه رمضان ماه ميهماني خداست

حلول ماه مبارك رمضان ماه رحمت و غفران الهی بر مردم ایران اسلامی به خصوص اهالي محترم روستاي شايق و رستائيان استان اردبيل مبارک باد .

ساحل دلت را به خدا بسپار ، خودش قشنگ ترین قایق را برایت می فرستد  . . .

ماه بخشش گناهان بر شما مبارک

+ نوشته شده در  چهارشنبه 20 مرداد1389ساعت 12:3  توسط پرویز ستوده شایق  | 

مرحوم اسرافيل مجيديان ، محمد رضا و امير مهدي

    تصاوير رسيده از دوست بزرگوار آقاي محمد رضا مجيديان در زير تقديم حضورتان مي گردد . هر يك از خانداني كه به طريق وابستگي به روستاي سر فراز شايق دارند افتخار ما و استان سر بلند اردبيل مي باشد . استاني كه مردمانش به مهرباني و ميهمان نوازي شهره هستند . اميدوارن نسل جوان به ارزش هاي نياكان خويش آگاهي داشته و ادامه دهنده راه آن بزرگواران باشند .
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

جناب آقای ستوده  ضمن عرض ارادت وخسته نباشید خدمت حضرتعالی  درصورت امکان 3تا عکس

مربوط به پدرم مرحوم اسرافیل وخودم  وپسرم امیر مهدی را درسایت قراردهید ممنون




+ نوشته شده در  چهارشنبه 20 مرداد1389ساعت 11:46  توسط پرویز ستوده شایق  | 

سابقه فرهنگی روستای شایق

1-براساس مدارک وکتب بجای مانده و گفته آقای استاد رحیم اسد اللهی مورّخ وشاعر آذری زبان منطقه سرعین حدود 300سال پیش شاعری توانا وادیبی سخنور بنام استاد کفّاش شایق دراین منطقه می زیسته است که زاده گاهش روستای شایق می باشد .
2-کلاسهای اکابردر200سال پیش توسط روحانیون آن زمان که به دعوت مرحوم حاج عباد الله شایقی پدر مرحومین حاج مولا وحاج سیف الله شایقی دراین روستا وجود داشته که حاصل آن پرورش انسانهای زبده وفهیمی بوده است طبق آثار بجای مانده از نسخ قدیمی حاکی از یک فرهنگ وسطح سواد با زیبایی خاص خود می باشد .
3-تالیف قرآن کریم بطور کامل آنهم با دست خط عالی وبا جملات سنگین وپرمحتوای ادبی مرحوم حاج سیف الله شایقی که درسال 1297 هجری قمری نوشته شده است وسابقه 134 ساله دارد وحاشیه نویس مرحوم حاج بابا شایقی نوه مرحوم حاج سیف الله ودرج صیغه وقف قرآن با کلمات بسیار پرمعنی وشیوا که نشان از شخصیت والا وعلم عمیق را دارا می باشد .
4-وجود شخصیت های فرهنگی واهل قلم همچون مرحوم کربلای باباش فرزند حاج سیف الله ،حاج ابراهیم فیاضی ،کربلای سلطان فرزند جعفر و... که باتوجه به آثار ونوشته های شان دراین جا لازم به ذکر نام نمی دانم که هرکدام چراغ راه مردم درتاریکی ها بوده اند .
5-سوره مبارکه یاسین بزبان روسی با خط بسیار عالی توسط مرحوم حاج انشاءالله محمّدی به رشته تحریر درآمده است این مرحوم دررشته پزشکی در عشق آباد شوروی سابق تحصل کرده است که بدلایل سیاسی آن زمان ناتمام مانده وبه زادگاه خود شایق بازگشته است .
6-کلاسهای درس اکابر وقرآن کریم مرحومین حاج ابراهیم فیاضی (حاج ایبیش فیاضی )ومشهدی اسماعیل صوری وملاّ آقابالا حدود 50سال پیش وتربیت قرآن خوانان بسیاری که اکنون تعداد آنان به دویست نفر می رسد .
7- ازمرحوم حاج ایبیش (حاج ابراهیم فیاضی )چند جلد کتاب قمری ودخیل ومرثیه در شان چهاده معصوم علیهم السّلام باقی مانده است که باخط خوب به رشته تحریر درآمده است .
8-مکالمه نویسان برتر همچون مرحومان :حاج ابراهیم فیاضی کربلای یداله دشتی وشخصیت های علمی واهل قلم همچون حاج عبادالله فرزانه ،یوسفعلی فکری و... 
9-عالمان بزرگی چون :حاج شیخ جلیل خدائی (این بزرگوار درقید حیات بوده وچند جلد کتاب درسطح بالی فقه اسلامی وبرای تحریرالوسیله حضرت امام خمینی حاشیه نوشته ودوره اجتهاد را به پایان رسانده است ،مرحوم حاج رجب جعفرزاده (این بزرگوار درنجف اشرف تحصیل کرده است )مرحوم حاج نورعلی خدادادی 
10-حاج اذن الله خدائی که چند سال مدیر حوزه علمیه شرق تهران بوده ودرمسئولیت های گوناگون علمی وفرهنگی دردانشگاهها ومرکز علمیه ازجمله ریس اسبق سازمان تبلیغات اسلامی کرج بوده است ودرحال حاضر ریس سازمان تبلیغات اسلامی شرق تهران می باشد .
11-درحال حاضر بحمدالله تعالی افراد زیادی از این روستا درسمتهای مختلف جامعه با مدارک علمی معتبر دکتری کارشناس ارشد وکارشناس و... دررشته های شیمی ،فیزیک ،حسابداری ،حقوق ،ادبیات ،کشاورزی ،راه وساختمان ،اطلاعات وفناوری ،زمین شناسی ،مدیریت بازرگانی وصنعتی ودرمراکزعلمی ازدبستان گرفته تا دانشگاه مشغول به خدمت می باشند که آمار دقیق نمی باشد بعلت کثرت تعدد که لازم به ذکر نام نیست ومایه مباهات وفخر بوده وازذخایر وپشتوانه علمی وفرهنگی روستا محسوب می گردند .
12-درحال حاضر تمام مقاطع تحصیلی (ابتدائی -راهنمائی-دبیرستان -پیش دانشگاهی )درروستا وجود داردواکنون سه مدارس وکتابخانه عمومی درروستا وجود دارد که نورعلم علم ودانش دراین مراکز علمی شعله ور است وروستاهای همجوار برای تحصیل علم به شایق می آیند  وانشاءالله تعالی یک افق روشن ودرخشانی برای آتیه این روستا نوید میدهد .
+ نوشته شده در  سه شنبه 19 مرداد1389ساعت 10:10  توسط اسد سیفیان  | 

اردوی فرهنگی جهاد دانشگاهی در روستای شایق

کلاسهای طرح اردوی فرهنگی تابستانی به منظور ارتقاءسطح فرهنگ ومعلومات دانش آموزان وپرکردن اوقات فراغت دررشته های زبان انگلیسی ،کامپیوتر ،قرآن کریم درروستای شایق توسط جهاد دانشگاهی دانشگاه محقق اردبیلی اجرا وبه اتمام رسید .
+ نوشته شده در  سه شنبه 19 مرداد1389ساعت 9:2  توسط اسد سیفیان  | 

تسلیت

بازگشت همه بسوی اوست 
خانم کربلایی گلی برازنده همسر آقای کربلای ماشاالله سرمدی(فرزند مرحوم حاج انشاالله )به سرای باقی شتافت 
اوخواهر بزرگ شهید والامقام محمّد برازنده وفرزند ماشاالله (ماشی )برازنده ومادر زحمت کش وصالحه بود وفرزندان سالم وپاک تحویل جامعه بشری داده است ومادرآقایان کربلایی دیندار وایماندار وقشم وطیّار وبیت اله می باشد که پس از تحمّل چند سال درد ورنج امروز دوشنبه 89/5/18سرانجام به حیات دنیوی رضایت داده وبه دیدار معبود لایزال شتافت. این ضایعه را به خانواده محترم محمّدی ها وفرزندان برومندش وخانواده برازنده تسلیت عرض می نمایم .
+ نوشته شده در  دوشنبه 18 مرداد1389ساعت 11:8  توسط اسد سیفیان  | 

آبشار گورگور سبلان

این آبشار زیبا وقشنگ دردامنه کوه سبلان واقع است که با دبی بالا ازشکاف تخته سنگهای صخره به بیرون فوران می کند ودارای آب آشامیدنی سرد وگوارا بوده وصدای تلمبه ایی وتپش حاصل ازآن یک حالت بخصوصی به این آبشار می دهد که روح وروان هر بیننده وشنونده ایی را محو صدای آرام بخش خود می سازد که امید است انشاءالله تعالی درجریان سفر به استان ولایت مدار ودوستدار اهل بیت ومخصوصا" دوستدار امام حسین وابوالفضل العبّاس(علیهما السّلام )به این خطه از سرزمین پاک ایران اسلامی قدوم مبارکتان زینت بخش دشت ودره وکوه وصخره و... باشد .لازم به ذکر است که سرچشمه آبمعدنی واتا وآب شرب چند روستا ازجمله شایق می باشد .
+ نوشته شده در  شنبه 16 مرداد1389ساعت 18:59  توسط اسد سیفیان  | 

آلاچیق عشایر سبلان

یاشاسین ائلیمیزین عشایر ملّتی
داخل چادر (آلاچیق نمدی ساخته شده از پشم گوسفند )
+ نوشته شده در  یکشنبه 10 مرداد1389ساعت 18:12  توسط اسد سیفیان  | 

معرفي سايت روستاي كله سر

مطلب زير از وبسايت روستاي كله سر تقديم حضورتان مي گردد .

وبسايت روستاي كله سر

از تمامی اهالی کله سر که  عکس های تاریخی از این روستا و آلبوم های تاریخی دارند و همینطور  حکایت های قدیمی از این روستا ررا دارند می توانند آنها  را به ما بفرستند تا با نام آن ها نمایش داده شود  ایمیل ما:hamidta15@yahoo.com

شوراهای روستا: آقایان شا پور قدرتی و بهزاد شیخی

 

دهیار:بهرام حقی

 

 طایفه های موجود در روستا:

قدرتی – عزیزی- نجف زاده – عابدی – طالعی – طهماسبی – شیخی – ایمانی – شهسواری – نورزاده – واحدی – دولتی – خانزاده – ایزدی – طلعتی  -  شامحمدی  و....

 

امکانات رفاهی: دارای آب وبرق وتلفن وگاز شهری و..

 

امکانت ورزشی:این روستا دارای یک زمین چمن طبیعی به اسم (تاختا)  که به غیر از زمستان ها قابل استفاده است و یک سالن ورزشی که قرار بود سالن فوتسال بشود به دلایلی به سالن کشتی تبدیل شده است

 

نقد ها وانتقادات :  نبود کار مناسب برای جوانان  این روستا که عمدتا جوانان این روستا در سنین پایین به شهرهای خارج استان ودورتر از محل زندگی خود رفته و دچار آسیب های اجتمکاعی وفرهنگی ومادی و معنوی می شوند که در سال های اخیر این موضوع بسیار به چشم می خورد که باید راهکاری برای حل این معضل اجتماعی اندیشید بطوری که جوانان این روستا می توانند با افزایش میزان گردشگر به این منطقه درآمد زایی کنند به امید روزهای بهتر برای جوانان این روستا 

 

از آثار موجود در روستا بخصوص در بالای کوه اجاق داغی که در قدیم به عنوان قلعه مورد استفاده بوده واشراف کاملی به منطقه داشته وهمچنین حایل میان اردبیل و بخصوص  بخش شمالی گیلان بوده از اهمییت فراوانی برخوردار بوده است وقدمت آن به 1800سال قبل از اسلام برمی گردد که پادشاهی بسیار قدرتمند در این منطقه حکمرانی می کرده


برچسب‌ها: روستاهای استان اردبیل
+ نوشته شده در  یکشنبه 10 مرداد1389ساعت 15:38  توسط پرویز ستوده شایق  | 

بهشتی بنام شایق سبلان

سلام بر قائم آل محمّد (ص)
جان چه باشد ؟که نثار قدم مهدیّ هادی نکنم !
این متاعی ایست که هر بی سر وپایی دارد !
ما درذهن خود یک بهشت رویایی درقبال اعمال خوب وشایسته خود تصوّر می کنیم ویاازخدای مهربان بهشت راخواستاریم ومدام یک مدینه فاضله برای جهان دنیوی واخروی آرزو می کنیم ،درصورتیکه اگر خوب توجه نمائیم ودرپیرامون خود دقت کنیم می بینیم که بسیاری از آمال وابزار لازم دراختیار ماست که مابنوعی ازوجود آنها غافلیم .مثلا":نعمت سلامتی بعداز مبتلا شدن معلوم می شود ویاوقت فراغت برای عبادت خدا ویاانجام اعمال خوب وخدمت به مردم ویانعمت باهم بودن که درهجران وجدایی همیشگی مثل مرگ متوجه اهمیت موضوع می شویم ویااهمیت آب وهوای تمیز وپاک وطبیعت سرسبز وخرّم که باسفر به دیار بی آب وعلف وگرم وخشک معلوم می گردد .ماحصل قضیه داشتن طبیعت بسیار عالی وقشنگ روستای شایق ودامنه های سرسبز وزیبای سبلان است که خدای زیبا به این مناطق ارزانی داشته است وواقعا"بهشت است زیرا صفای قلب وساده زیستی وچهره های نورانی وزحمت کش که ازاوصاف انبیاءواولیاء الله است در منطقه ما وخصوصا"روستای دوست داشتنی شایق بحمد الله تعالی داراست که باید قدر بدانیم وبیشتر یاد خداباشیم که این همه نعمت بزرگ را به ماعنایت کرده است .ازدامنه های زیباوقشنگ سبلان ،ازآبگرمهای چشمه های بهشتی سرعین ،ازآبشارهای زلال وگوارای گورگور ودشتهای پراز لاله وسنبل وگیاه ،ازکوههای سربه فلک کشیده وپراز برف ویخ درکنار ش آبهای گرم جوشان ،ازآسمان آبی وصاف وپر ازستاره وبی دود وبی آلایش ،ازدستهای پراز نشانه زحمت وتلاش وکار همه وهمه دست بدست هم داده وطبیعت زیبایی بنام شایق سبلان که درکتب وروایات ازکوههای مقدس وقابل احترام یاد شده است (مزار حضرت زرتشت پیامبر وسای انبیاءالهی )یک کلکسیون ویژه ایی بنام بهشت رویاها (شایق )رابوجود آورده است که دارای انسانهای شریف ودوستدار اهل بیت پیامبر علیهم السلام می باشد سفره  سخن را جمع کرده وبقیه را به دوستان واگذار می کنیم که خودشان قضاوت کنند !
+ نوشته شده در  جمعه 8 مرداد1389ساعت 12:22  توسط اسد سیفیان  | 

ازنظرات دوستان

 توسط:عارف ارژنگ
با سلام محضر جناب سیفیان

دست مریزاد. در آن طبیعت زیبا (بیزدن ده بیر یاد ایلیه ن ساغ اولسون)

بنام خالق یکتا
باسلام وعرض ارادت 
ازحسن نیت ولطف عالی متشکرم -به افتخار عارف عزیز
حـــيدربابا٬ايلدريملارشاخاندا٬

سللرسولارشاقلدايوب آخاندا٬

قيزلاراوناصف باغليوب باخاندا.

  سـلام اولسون شوکتوزه٬ائلوزه

  منيم ده بير آديم گلسين ديلوزه


حــــــــــــــيدربابا٬کهليکرون اوچاندا٬

کول ديبينن دوشان قالخوب٬قاچاندا٬

باخچالارون چيچکلنوب اچــــــــــاندا
٬

 
بيزدن ده بيرممکن اولسا٬ياداله

  آچيلميان اورکلری شـــــــاداله.


بايرام يئلی چاخداخلاری ييخاندا٬
نوروز گلی٬قارچيچگی چــيخاندا٬

آغ بولوتلارکوينکلرين ســــــيخاندا

  بيزدن ده بير ياد ايليه ن ساغ اولسون

  دردلـريميزقوی ديکلسون داغ اولسون.


حــــــــيدربابا٬گون داليوی داغلاسين

اوزون گولسون٬بولاخلارون آغلاسون

اوشاخلارون بيردسته گل باغلاسين

  يئل گلــنده وئر گتيرسين بويانا

  بلکه منيم ياتميش بختيم اويانا.

+ نوشته شده در  جمعه 8 مرداد1389ساعت 11:17  توسط اسد سیفیان  | 

مناظره استاد شیرین سخن شهریار باسایه

جمله زیبایی که بر روی مزار استاد شهریار نوشته شده است :
             به زیر این سطح غبارین مرد بزرگ آرمیده است !
            
سایه به شهریار :
با من بی کس تنها شده یارا تو بمان
همه رفتند از این خانه خدا را تو بمان
من بی برگ خزان دیده دگر رفتنی ام
تو همه با رو و بری تازه بهارا تو بمان
داغ دردست همه نقش و نگار دل من
بنگر این نقش به خون شسته نگارا تو بمان
زین بیابان گذری نیست سواران را لیک
دل ما خوش به غباریست غبارا تو بمان
هردم از حلقه عشاق پریشانی رفت
بر سر زلف بتان سلسله دارا تو بمان
شهریارا تو بمان بر سر این خیل یتیم
پدرا .یارا. اندوهگسارا تو بمان
سایه در پای تو چون موج دمی زار گریست
تا سر سبز تو خوش باد کنارا تو بمان



شهریار به سایه:

سایه جان رفتنی هستیم بمانیم که چه 
زنده باشیم و همه روضه بخوانیم که چه؟
درس این زندگی از بهر ندانستن ماست
این همه درس بخوانیم و ندانیم که چه؟
خود رسیدیم به جان نعش عزیزی هر روز
دوش گیریمو بخاکش برسانیم که چه؟
پی این زهر حلاحل به تشخص هر روز
بچشیم و به عزیزان بچشانیم که چه؟؟
دور سر هلهله هاله شاهین اجل
ما به سرگیجه کبوتر بپرانیم که چه؟؟
کشتی ای را که پی غرق شدن ساخته اند
هی به جان کندن از این ورطه برانیم که چه؟
قسمت خرس و شغال است خود این باغ مویز
بی ثمر غوره چشمی بچلانیم که چه؟
ما طلسمی که خدا بسته ندانیم شکست
کاسه و کوزه سر هم بشکانیم که چه؟
شهریارا .دگران فاتحه از ما خوانند 

ما همه از دگران فاتحه خوانیم که چه
+ نوشته شده در  پنجشنبه 7 مرداد1389ساعت 9:13  توسط اسد سیفیان  | 

میلاد گل نرجس وزهرا

چهره گل ،باغ وصحرا راگلستان می کند ...دیدن مهدی هزاران درد ،درمان می کند 
مدعی گوید که با یک گل ،نمی آید بهار ...ماگلی داریم که عالم را گلستان می کند!
میلاد نور برتمام منتظران ظهور منجی عالم بشریّت مبارک ومیمون باد .
ويژگيهاى حكومت امام زمان (عليه السلام): 

حكومت جهانى حضرت مهدى (عليه السلام) چه ويژگيهايى دارد و امام زمان (عليه السلام) چند سال حكومت مى كنند؟ 

بعد از آنكه مصلحت الهى اقتضاء كرد امام زمان (عليه السلام) از پرده غيبت بيرون مى آيند، دشمنان و ستمگران در مقابل آنحضرت به صف آرايى مى پردازند و جنگهاى سختى پيش مى آيد كه به لطف خداوند و همّت پيروان صديق و وفادارشان آن حضرت در همه وقايع عليرغم تحمّل رنجهاى فراوان به پيروزى نائل مى شوند و حكومت عدل الهى را تأسيس مى نمايند كه در توصيف آن، ام السلمه از پيامير اكرم (صلى الله عليه وآله وسلم)نقل مى كند: كه در سايه حكومت حضرت مهدى (عليه السلام) چنان عدالتى در جامعه مستقر مى شود كه زنده ها آرزو
مى كنند اى كاش مرده ها زنده مى بودند و از آن عدالت بهره مند مى گشتند. 

و در مورد ديگر ضمن اشاره به اين حقيقت كه حضرت مهدى (عليه السلام) بر دلهاى مردم حكومت خواهند كرد مى فرمايند: شما را به مهدى، مردى از قريش بشارت مى دهم كه ساكنان آسمان و زمين از حكومت و فرمانروايى او خشنودند ... 

در دوره حكومت آن حضرت زمين بركات خود را به روى مردم مى گشايد، امنيت بر همه جوامع حاكميت پيدا مى كند، تعليم و تربيت و علم و دانش پيشرفت فوق العاده اى پيدا مى كند، در روابط اجتماعى صفا و صميميّت رواج مى يابد و ... 

حضرت كوفه را پايتخت حكومت خود بر مى گزينند و حتى امام صادق (عليه السلام) مى فرمايند: مسجد سهله خانه امام (عليه السلام) خواهد بود يعنى حضرت با خانواده اش در آنجا سكونت خواهند داشت. 
در زمينه مدّت حكومت آن حضرت اقوال متفاوتى در روايات وارد شده است; در برخى از روايات مدت حكومت امام زمان(عليه السلام)هفت سال، در برخى ديگر هشت سال و در بعضى ده و بيست و يا حتى هزار سال ذكر شده است كه جمع نمودن بين اين روايات گفته اند سالهاى آن زمان با سالهاى رايج در زمان ما فرق خواهد داشت، چنانكه در بعضى از روايات آمده است كه حكومت حضرت هفت سال است و هر سال آن به مقدار ده سال از سالهاى شماست. 

علامه مجلسى در بحارالانوار درباره اختلاف اين روايات مى نويسند: برخى روايات بر تمام مدت حكومت دلالت دارد، برخى بر مدت ثبات و استقرار حكومت، بعضى بر طبق سالها و روزهايى است كه ما با آن آشنائيم و بعضى احاديث ديگر بر طبق سالها و ماه هاى روزگار حضرت است كه طولانى خواهد بود و ... 
بااين همه آنچه مسلم است دوره حكومت آنحضرت كوتاه نخواهد بود زيرا با توجه به زحمات فراوانى كه انبياء و ائمه(عليها السلام)در طول تاريخ كشيده اند بعيد است نتيجه اش ايجاد يك حكومت 7 يا 8 ساله باشد، آنهم با اين همه روايات و توصيفاتى كه درباره آن حكومت جهانى از آدم تا خاتم نقل شده است; بهرحال مدّت اين حكومت به اندازه اى خواهد بود كه طعم عدالت به ذائقه بشريت چشانده مى شود و آنان بعد از تحمل قرن ها بى عدالتى و ستم، به يك جامعه جهانى عادلانه دست مى يابند كه مسائلى همچون اقتصاد، بهداشت، امنيت، دانش و صنعت، كشاورزى و ... در حدّ بسيار بالايى از سلامت و رشد و ترقى برخوردار خواهد بود.
اوّل ازحمد خدا آن قادر قهّار گل ...دوّم ازنام محمّد (ص)آن سیّد ابرار گل 
صبح خودم رفتم بچینم فارغ ازگلزارگل ...دیدم ازعکس جمالش هرطرف بسیار گل 
مهدی ای صاحب الزمان کی می کنی پادررکاب ...خاک پایت بوسیم وبرسرزنیم بسیار گل 

+ نوشته شده در  سه شنبه 5 مرداد1389ساعت 13:28  توسط اسد سیفیان  | 

رسم دیرینه الله لاما(الله الله گفتن )

این رسم دیرینه ازقدیم الایاّم درروستای شایق وپاره ایی ازروستاهای هم جوار وجود داشته ودارد که دارای ویژگی وشیرینی خاصّ خودراداشته ودارد وبعنوان پایان کار درو گندم وجو وعدس وگاودانه وسایرکارهایی که بنوعی برای کشاورز یک معامله باخدا ی خویش محسوب میگردد که جای شکر وسپاس  راداردکه هرکسی باتوجه به میزان فهم ودرک خویش از آفرینش هستی خدای یگانه راپرستش می کند که همه درجای محترم وقابل تقدیر است .
اگر خاطرشریف تان باشد پارسال هم به این عنوان ورسم آباءواجدادی مان مطالبی نوشته بودم که به لحاظ احترام به شمابزرگان وگرامیداشت یاد وخاطره همه عزیزانی که دراین دیار عمرسپری کرده وبارنج وزحمت یک زندگی سراسر افتخار وتوام با شرافت ورافت حیات نموده واکنون درقید حیات نیستند وبدیدار حق به زندگی ابدی خود ازاین جهان سفر کرده اند به روان پاک ومطهّرشان درود وصلوات می فرستم وازخداوند رحمان علوّدرجات وبخشش تقصیرات شان راخواستارم .
درزمانهای قدیم بعلت کمبود وفقر شدید مالی دروگری بیشتر توسط افراد دروگر انجام می شد که تحت عنوان (بیچین چی لر )نامیده می شد قانون دروگری برای هرده بندگندم ویاجو یک بند گندم ویاجو حق الزّحمه دروگر بود (یک دهم )واین بند =باغ موسوم است .ودرپایان هرزمین تعداد بندهارا می شمردند وحق دروگر راجدامی کردند وسهم خودشان رابه خرمنگاه می بردند وبه این طریق نان برای امرار معاش خانواده تامین می کردندکه بسیار حلال ودارای ارزش بود .
زمانی که ازدروبه اندازه کم می ماند این مصادف بود با پایان کار وفوق العاده خوشحالی هم برای مالک ویا صاحب مزرعه وهم برای دروگران یک جشن وموفقیت تلقی می شد چون بالاخره به نتیجه تلاش شبانه روزی چندین ماهه نائل می شد چراخوشحال نباشد ! به اندازه دومتر دردومتر ازگندم را سرپا نگه می داشتند ودرونمی کردند وهمه جمع می شدند ودردودسته مجزا تقسیم می شوند دسته اول داسهای خودرا به آسمان بلند کرده وباصدای بلندی فریاد می زنند :الله محمّد دسته دوم ّجواب می دهند :یاعلی  درحالی که این گروه هم داسهای خودارابه آسمان بلند می کنند .این شعار مقّدس تکرار می شود .ودرپایان دسته اوّل می گویند :دوشمانوا لعنت ....گروه دوّم جواب می دهند :یاعلی  واین هم تکرار می شود درحالی که همه باچهره های بشّاش وخندان وباتواضع وفروتنی عجیبی بدرگاه ایزد منّان سپاس می گویند ودرمیان شعار هرکدام ازافراد یک مقدار ازگندم را ازسنبل سرش رازده وبه زمین می ریزند تا قسمت مورچه وگنجشک وسایر موجودات ازاین بهره ایی برده باشند ودرپایان همه شادوخندان ازهمدیگر روبوسی کرده وخداقوت می گویند واین رابه همدیگر تبریک می گویند وسال پربرکت ورزق حلال وسلامتی برای همه وشفای بیماران ورهایی ازدربند برای زندانیان ازبارگاه باعظمت خالق یکتا مسئلت می نمایند وبه میمنت همین کار شب میهمان بزرگ خانواده وبه صرف شام دعوت می شوند که غذای آن خشیل است (خشیل یک غذای محلی است که باآرد وروغن کره حیوانی ودوشاب که همان شیره انگوراست تهیه می شود ودرداخل بشقابهای چینی کشیده ووسط آن را با روغن مایع کره محلی وازشیره عسل ویادوشاب پر می کنند )وشب خوب وخوشی راباهمدیگر سپری می کنند وبه یکدیگر بزله وطنز گفته وشاد وخندان مراسم الله لاما را به پایان می رسانند .البته جای بسیار تاسف است که این مراسم خیلی کمرنگ شده وبموازات آن مسائل کم ارزش که لازم به توضیح نیست جایگزین این رسم معنوی وپرازشور ونشاط شده ومی شود که بابرنامه های حساب شده واحیای این رسم مقدس باید راه رابرای موارد دیگر ببندیم چون این مراسمات درواقع یک نوع هویت بخش ویک فرهنگ ویک آیین مقدس پدران ماست که با ازبین رفتن این چنین فرهنگ ها متاسفانه دیگر به فراموشی سپرده می شوند وازصفحه روزگار حذف می گردند وآن زمان گور ما کنده شده وآماده برای دفن هستیم چون ملت ویاقوم بی هویت وفرهنگ ارزشش ناگفته پیداست !این آیین ها مارابرای احیای هویت خود وبرای تشویق وترغیب به اعتقادات مذهبی وملی ودینی خیلی می تواند مثمر ثمر باشد زیرا ارتباط مسقیم با عقاید ما داشته ودارد که مکلفیم پاس بداریم .
+ نوشته شده در  جمعه 1 مرداد1389ساعت 21:10  توسط اسد سیفیان  |